Az-zahr era un joc de daus popular a al-Àndalus i en altres regions islàmiques a l’edat mitjana. Sembla que el seu nom, que significa la flor en àrab, feia referència a la flor de tarongina que hi havia dibuixada en una de les cares dels daus. El joc consistia a tirar els daus i veure si sortia la cara marcada amb az-zahr. Així doncs, aquest seria l’origen etimològic de la paraula atzar.
Partint d’una noció tan complexa com és l’atzar, aquesta exposició es planteja transitar per tot allò que atribuïm a la casualitat, al destí o a la incertesa, tot allò que sembla fruit de la contingència. L’exposició «I, DE SOBTE, L’ATZAR. Incerteses, destins i casualitats en la Col·lecció MACBA» proposa una mirada sobre el concepte d’atzar des de diferents perspectives, llocs o accepcions. Es planteja des de la irrupció d’un fet abrupte, incontrolable, inesperat. Com un fet que se’ns escapa i que ens és aliè.
Els artistes que participen són: Joan Brossa, Luz Broto, Joana Cera, Joan Jonas, Teresa Margolles, Martín Llavaneras, Fina Miralles, Joan Ponc, Sergio Prego, Enrique Ramírez, Allan Sekula i Oriol Vilanova.
Podeu consultar més informació de l'exposició "I, DE SOBTE, L’ATZAR. Incerteses, destins i casualitats en la Col·lecció MACBA" al web de la Diputació de Barcelona.
Darrera actualització: 31/12/2025