Desembre a la Filmoteca de Catalunya
Cicles, projeccions i altres activitats cinematogràfiques
Filmoteca de Catalunya - desembre 2025
Filmoteca de Catalunya - desembre 2025
Fotograma del film 'Tres dies amb la família'
Fotograma del film 'Abouna'
Fotograma del film ‘Ôinaru gen’ei’
Fotograma del film 'Los conductos'
Fotograma del film 'Pillion'
Fotograma del film 'Antoinette Sabrier'
Fotograma del film 'Stalker'
Fotograma del film 'Working Girls'
Fotograma del film 'Emergency Exit'
Fotograma del film 'La cárcel de cristal'
Film 'Scott Pilgrim vs. the World'
Com a principals novetats, el mes de desembre s'inicia amb una nova entrega d’Els passos dobles: Mar Coll, on la directora catalana relaciona els seus tres films amb d’altres mirades afins. L’exploració del cinema subsaharià amb Àfrica contraataca, la retrospectiva del cineasta japonès Kiyoshi Kurosawa i el cicle de Camilo Restrepo, en col·laboració amb la Mostra de Cinema Colombià són cicles que s’inicien aquest mes. També tindrà lloc el festival Reteena, una iniciativa dirigida al públic jove.
Altres cicles que continuen de la tardor: la retrospectiva Germaine Dulac, el cicle dedicat a Andrei Tarkovski dins de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya, el cicle Afins. Joaquim Jordà i el focus dedicat a Lizzie Borden. La programació es completa amb els espais habituals d'Arxiu viu, Visibilitzem el cinema català i Les estrenes de la Filmoteca.
Programa
- Els passos dobles: Mar Coll. Formada a l’ESCAC, Mar Coll (Barcelona, 1981), s'ha consolidat com una de les veus més subtils i personals del cinema català contemporani. Els seus films, protagonitzats per dones que busquen redefinir-se en oposició a les expectatives alienes, ofereixen una mirada precisa i continguda a través de la qual la cineasta explora els espais íntims on el quotidià es fractura, com ara les famílies burgeses, les emocions reprimides i la incomoditat del silenci. En aquesta nova entrega d’Els passos dobles, Mar Coll relaciona els seus tres films amb d’altres mirades afins sobre la identitat i la incomoditat quotidiana. A Tres dies amb la família i Comme une image, tant Coll com el seu referent, la cineasta francesa Agnès Jaoui, disseccionen les diferents màscares socials del món burgés. En l’emparellament de Tots volem el millor per ella, amb Alice, de Woody Allen, dones atrapades per expectatives externes busquen recuperar el control de les seves vides. Per últim Salve Maria i Safe, de Todd Haynes, comparteixen una mirada sobre el cos i l’aïllament que es converteix en metàfora de la fragilitat emocional. La presència de la directora serà un punt clau, ja que presentarà personalment tots els seus llargmetratges programats.
- Àfrica contraataca. Amb motiu de l’exposició de la Filmoteca “Col·lisió extrema. Cartells pintats a mà de Ghana, anys noranta”, reunim una selecció de 15 títols africans subsaharians que mostren l’impacte i la fascinació que el cinema ha tingut en la població del continent i els seus creadors d’ençà de la seva arribada ara fa un segle a través dels colonitzadors. Mitjançant films de ficció i documentals rodats exclusivament per directors africans, aquesta mostra compta amb treballs com Traces, empreintes de femmes de Katy Léna Ndiaye i Abouna de Mahamat-Saleh Haroun. Aquesta selecció ofereix una finestra per a la reflexió del rol del cinema com a entreteniment, arma de crítica politicosocial i d’expressió creativa en un continent que es transforma contínuament. Dimecres 3 de desembre també tindrà lloc la presentació del documental Lieux saints de Jean-Marie Téno, una sessió que comptarà amb una presentació del mateix director. El cicle, comissariat per Beatriz Leal-Riesco es perllongarà al gener amb una projecció al MACBA.
- Kiyoshi Kurosawa. Des que es va donar a conèixer internacionalment amb Cure (1997), el nom de Kiyoshi Kurosawa (Kobe, 1955) s’ha convertit en sinònim d’un cinema inquietant, profundament humà i visualment hipnòtic. Referent del J-Horror i del suspens metafísic, Kurosawa ha explorat amb mestria la frontera entre el real i l’invisible: les pors que habiten no només a les ombres, sinó també en la rutina, la soledat i la incomunicació del Japó contemporani. El cicle inclou altres títols fonamentals com el drama introspectiu i metafísic Ningen gokaku (1998), que consolida el cineasta com un autor interessat en les dualitats de l'existència, la presència i l'absència o la vida i la mort. La programació també inclou Karisuma (1999), un relat enigmàtic, entre la faula filosòfica i el thriller surrealista. Ôinaru gen’ei (1999), una al·legoria social que mostra una joventut atrapada entre la il·lusió del progrés i el buit de la modernitat, també se suma a la programació de desembre. El cicle continua el gener amb: Serpent’s Path; Eyes of the Spider; Bright Future i Cloud.
- Camilo Restrepo. Mostra de Cinema Colombià de Barcelona. Entre el selvàtic i l’urbà, entre el barroc i l’inacabat, arriba aquesta edició de la Mostra de Cinema Colombià de Barcelona. Un territori d’imatges i imaginacions que emergeixen de la violència i la memòria per transformar-se en assaig, les pel·lícules de Camilo Restrepo es presenten per primera vegada a Catalunya. Realitzats en la major part en 16 mm, els seus films exploren la relació entre imatge i política, entre l’íntim i el col·lectiu, entre el clarobscur que qüestiona i el fora de camp que inquieta. La seva obra s'articula en dos eixos, des de la violència com a atmosfera a Tropic Pocket i La impresión de una guerra, fins a les docuficcions basades en fets reals com La bouche i Como crece la sombra cuando el sol declina. La presència de l'autor serà un atractiu central del focus. Restrepo presentarà diverses sessions, la primera de les quals el dimecres 10 de desembre, quan introduirà la seva òpera prima experimental, Los conductos. El cineasta també participarà en la sessió de curtmetratges del dijous 11 de desembre, amb l'estrena de 09/05/1982, una col·laboració amb el director colombià establert a Barcelona Jorge Caballero.
- El festival Reteena. El festival Reteena és un espai de celebració de la cultura audiovisual contemporània. És una iniciativa feta per i per a públic jove, que ens acosta a l'audiovisual des d'una mirada eclèctica, festiva i desacomplexada. A través d'una proposta que reuneix el millor del cinema internacional i nacional, així com els referents de la cultura pop i digital contemporanis, el Reteena ens convida a repensar què vol dir ser jove en el context actual. Entre les projeccions es destaca la space opera queer Lesbian Space Princess, plena d’humor surrealista que planta cara a l’heteronorma i als estereotips de gènere. Dissabte 6 es projectarà La misteriosa mirada del flamenco, que comptarà amb la presentació i col·loqui a càrrec de Norma Pérez (artista travesti multidisciplinària) i Selva González (directora de càsting de la pel·lícula i productora del film). El festival conclourà amb Pillion de Harry Lighton, pel·lícula guanyadora a millor guió de la secció Un Certain Regard del Festival de Cannes.
I també...
- El cicle Afins. Joaquim Jordà continua explorant l'obra essencial del director per entendre la modernitat del cinema català, combinant l'assaig, el documental i l'avantguarda. La programació de desembre se centra en l'anàlisi dels límits entre la realitat i la ficció a títols com l'assaig fílmic sobre la novel·la de Maria Aurèlia Capmany Un lloc entre els morts, la seva faceta com a guionista a Cambio de sexo, el documental El encargo del cazador, Cristina Rubio presentarà el dimarts 16 i el film Mones com la Becky ,csobre l’inventor de la lobotomia cerebral, Egas Moniz. El programa també inclou una sessió de lectura complementària.
- Continua la retrospectiva dedicada a Germaine Dulac, la pionera del cinema d’avantguarda i feminista, l'obra visionària de la qual va obrir camins a la llibertat formal i al pensament audiovisual modern. La programació de desembre inclou sessions destacades amb acompanyament musical en directe de films clau com el clàssic feminista La souriante Madame Beudet i el film inquisitiu Antoinette Sabrier. Es completa també amb la sessió Films d’actualité France-Gaumont (1934-1939).El cicle continuarà al gener amb la projecció de la sèrie Gossette (1923).
- Últimes projeccions del cicle dedicat a Tarkovski, per al qual el principal objectiu del cinema era ajudar el públic a trobar-se amb si mateix, tot transcendint la mera funció d’entretenir. Aquesta cloenda espiritual i poètica inclou la projecció de títols fonamentals de la filmografia del mestre rus com La infancia de Iván, Solaris, El espejo, la faula filosòfica Stalker i la al·legoria poètica, Sacrificio.
- El focus a la cineasta Lizzie Borden tanca amb la projecció de Working Girls, un film que ofereix una mirada immersiva i detallada al treball sexual sense cap mena de judici moral. Estrenada amb el títol Chicas de Nueva York, va guanyar el Premi Especial del Jurat al Festival de Sundance l’any 1987.
- A Les estrenes de la Filmoteca, es projectaran dues propostes amb la participació dels seus equips: el director Lluis Miñarro presentarà dijous 11 Emergency Exit, una road movie sobre un viatge liminar entre vida i mort, somni i realitat màgica, en el qual el fenomenològic no és una realitat tancada. Per altra banda, el dimecres 17, Jana Montllor Blanes, presentarà On eres quan hi eres?, un film que emprèn un viatge íntim per reconstruir la memòria del seu pare, Ovidi Montllor, vint-i-vuit anys després de la seva mort.
- Visibilitzem el cinema català, el programa que dona llum a les digitalitzacions de l’arxiu, ofereix aquest mes La cárcel de cristal, de Julio Coll. Una joia desconeguda del cinema català que combina tragèdia personal amb el món del teatre i una reflexió interessant a l’entorn de la vanitat i la identitat professional. El director artístic del TNC, Xavier Albertí, presentarà la sessió de dimecres 5.
- FilmoXica continua amb el cicle de tardor Llibres lliures, i cedeix el primer cap de setmana a la projecció de Scott Pilgrim contra el món, proposta del festival Reteena. La programació de desembre es completa amb Érase una vez..., el clàssic La història interminable i Supercuc i altres històries d’amistat.
Més informació
Programa desembre 2025 de la Filmoteca de Catalunya (PDF)
Darrera actualització: 29/11/2025
Filmoteca de Catalunya
Pl. Salvador Seguí, 1-9, 08001, Barcelona