Àmbits
Quan?
Botó que permet agafar la meva ubicació per defecte
Segueix-nos a: Twitter Instagram

Agenda Cultural Virtual

Selecció d'activitats digitals

Exposició "Tàpies. Malenconia"

Inici: 16/03/2022
Fi: 25/09/2022 Detall
Fundació Antoni Tàpies
Barcelona Detall
Descripció

Aquesta exposició se centra en l’obra de Tàpies produïda a la primera meitat de la dècada de 1990. Durant aquests anys, Tàpies sembla dominat per una certa malenconia. Tot i l’èxit aconseguit, malgrat ser un moment farcit d’exposicions i de premis, i amb la creació i l’obertura de la Fundació que duu el seu nom, Tàpies vivia un període en què feia referències constants a la mort i, més específicament, al dolor, al dolor físic que la vida porta implícit. Sembla que Tàpies començava a ser conscient del pas inexorable del temps i de la seva edat avançada.

 

Paral·lelament, la caiguda del mur de Berlín el 1989 i la posterior descomposició del món soviètic van significar el fracàs del projecte polític amb el què havia simpatitzat. Per ell, com per alguns intel·lectuals i artistes d’esquerres de la seva generació, l’esfondrament del socialisme d’estat semblava haver exhaurit la trajectòria històrica del mateix socialisme, i el capitalisme es presentava com un horitzó insuperable en què la utopia ja no era possible i el passat quedava reduït a la seva dimensió totalitària.

 

A més, durant aquests anys, conflictes com ara la guerra de Bòsnia, que Tàpies va sentir molt propera quan va visitar Venècia per preparar la seva intervenció a la Biennal del 1993, o el genocidi de Ruanda, que ell llegia als diaris i veia a la televisió, van deixar la seva empremta en algunes obres d’aquest període, en què sovintegen imatges d’embolcalls mortuoris, d’ossos i de cranis, i d’al·lusions a la mort i al dolor. L’exposició inclou obres molt representatives com ara Embolcall (1994), Rèquiem (1995) i Dukkha (1995) al costat d’obres que encara no s’han exposat mai com ara Quatre elements (1992) i Abans-després (1994).

 

Dukkha és un terme budista de traducció difícil perquè té un significat molt ampli en la llengua original, el pali, que inclou diversos matisos: desil·lusió, insatisfacció, patiment, dolor, intranquil·litat, imperfecció, malestar, frustració, irritació, pressió, agonia, buit, tensió, angoixa existencial… Totes aquestes nocions descriuen molt bé l’estat d’ànim de Tàpies en aquest moment vital. Tanmateix, tal com explica Tàpies al documental realitzat per Gregory Rood per a la BBC el 1990, i que també acompanya l’exposició, no és una al·lusió al dolor i al patiment per victimitzar-se, o per abandonar-s’hi, sinó un ser-ne conscient per trobar maneres de conviure-hi, de superar-lo i, potser, malgrat tot, d’atènyer la felicitat.

 

Més informació de l'exposició "Melanconia" al web de la Fundació Tàpies.

També et pot interessar...

Exposició "Pedro Rovira, 1921-1978"
Museu de Badalona
Badalona
Col·lecció del Museu Municipal Castell (MMUC)
Museu Municipal Castell (MMUC)
Rubí
Arxiu COVID
Diferents espais
Barcelona
Segueix-nos a: Twitter Instagram

Agenda Cultural Virtual

Selecció d'activitats digitals