Exposició "Lluís Borrassà. Els colors retrobats de la Catedral de Barcelona"
"Lluís Borrassà. Els colors retrobats de la Catedral de Barcelona" donarà a conèixer les darreres incorporacions a la col·lecció d’art gòtic del museu: les taules de la Professió de sant Pere Màrtir i de la Decapitació dels familiars de sant Hipòlit. Adquirides pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i dipositades al Museu Nacional l’any 2020, l’ingrés de les dues pintures està revestit d’una rellevància especial tant pel seu remarcable valor artístic com pel fet d’haver pertangut, en origen, a la catedral de Barcelona. A tot això, evidentment, cal afegir-hi el fet que totes dues obres van ser realitzades al taller d’un dels principals pintors dels gòtic català, Lluís Borrassà (Girona, cap a 1360-Barcelona, 1424/1425).
L’exposició abordarà la figura i l’obra de Lluís Borrassà a través de la seva producció destinada a la catedral de Barcelona. Arran de les incorporacions esmentades, el fons del Museu Nacional s’ha convertit en l’únic que posseeix taules dels tres retaules parcialment conservats que l’artista dugué a terme per a aquest temple. Al voltant de la Professió de sant Pere Màrtir i de la Decapitació dels familiars de sant Hipòlit es reunirà un nodrit conjunt de taules desmembrades i disperses procedents dels seus respectius conjunts d’origen: el Retaule de santa Marta, sant Domènec i sant Pere Màrtir; i el Retaule de sant Llorenç, sant Hipòlit i sant Tomàs d’Aquino. Juntament amb aquestes obres, la majoria de les quals poc conegudes pel públic, també s’exposaran parts del retaule de sant Andreu de la catedral, del qual el museu ja conservava els fragments del Jove abocat a la finestra i de la Crucifixió de sant Andreu.
Finalment, més enllà de presentar els nous ingressos i l’obra de Borrassà per a la seu barcelonina, la mostra incidirà en algunes qüestions sobre la pintura de la baixa edat mitjana i sobre el retaule, és a dir, el moble situat darrera de l’altar, que és una tipologia clau del període.
Entre altres, es tractaran temes com el funcionament d’un taller pictòric baixmedieval i l’ús de models pictòrics, o el procés creatiu de Lluís Borrassà. I també serà l’ocasió per afrontar assumptes com la descoberta moderna de la pintura gòtica o la seva falsificació
Més informació sobre l'exposició al web del museu.