Exposició "El tren del Maresme"
Barcelona-Mataró
Cartell de l'exposició
L’any 1848 va entrar en funcionament la línia ferroviària Barcelona-Mataró, el primer tren de la península Ibèrica. Avui, 175 anys més tard, el Museu de Mataró i l’Arxiu Comarcal del Maresme se sumen a la commemoració d’aquesta efemèride amb dues exposicions centrades a donar a conèixer com era la Mataró de mitjans del segle XIX i quin va ser l’impacte de l’arribada del ferrocarril a la ciutat, així com en oferir una visió panoràmica dels 175 anys d'història ferroviària a la comarca del Maresme
L'exposició del Museu de Mataró està centrada a donar a conèixer com era la Mataró de mitjans del segle XIX i quin va ser l'impacte de l'arribada del ferrocarril a una ciutat que es trobava en plena transformació.
La mostra planteja un relat centrat en la descripció del context històric, econòmic, social i cultural de la ciutat de l'època, dels ideals de progrés que van motivar el projecte del ferrocarril, de la figura de Miquel Biada i els orígens comuns de les fortunes de la burgesia comercial catalana del segle XIX, i de l'impacte que l'arribada del tren va tenir a una ciutat com Mataró, que es trobava en un moment de pas d'una economia basada en l'agricultura i la manufactura a una economia de caràcter industrial, amb les seves llums i les seves ombres.
L'exposició exhibeix un conjunt d'objectes i documents procedents dels fons del Museu de Mataró, que es complementen amb d'altres procedents de diverses institucions culturals i col·leccions particulars. La mostra ofereix diferents nivells de lectura, amb la vocació d'esdevenir entenedora per tota mena de públic. Compta, a més, amb la participació de tres experts que aporten els resultats dels seus estudis i recerques amb relació a alguns dels temes que planteja l'exposició.
L'exposició, organitzada per l'Arxiu Comarcal del Maresme, se centra a presentar una visió panoràmica dels 175 anys d'història ferroviària al Maresme, eminentment documental i gràfica, a partir dels fons que conserva l'arxiu. Aquesta panoràmica s'inicia en la figura del promotor Miquel Biada i en la seva experiència en relació amb les línies ferroviàries cubanes, per presentar la posada en funcionament de la primera línia de la Península entre Barcelona i Mataró el 1848, així com les seves ampliacions fins a Arenys de Mar (1857), Tordera (1859) i l'entroncament (1862) per enllaçar amb França.
L'exposició presenta també una aproximació cronològica relativa als que ens han administrat la línia en aquests 175 anys: començant per les empreses de capital privat: Camins de ferro (1845-1863), BFF (Barcelona a Franca per Figueres), TBF (Tarragona-Barcelona-França) (1863 - 1898), MZA (Madrid-Saragossa-Alacant) (1898-1941), per cloure amb les empreses públiques RENFE (des de 1941), i RENFE amb el suport d'ADIF (des de 2005).
En la mostra també hi ha algun petit tast d'enginyeria ferroviària (túnels, ponts, sistemes de senyalització i comunicació, parc de locomotores i cotxes), així com la rememoració d'alguns dels aniversaris que s'han celebrat a partir de la data de la inauguració de la primera línia de la Península, el 28 d'octubre de 1848.
La visita a ambdues exposicions és complementària i permet al públic fer un complet recorregut per la història de la primera línia de tren del Maresme.
Més informació sobre l'exposició al web de Cultura Mataró
- De dimarts a divendres: de 17 a 20 h
- Dissabtes: d’11 a 14 h i de 17 a 20 h
- Diumenges i festius: d’11 a 14 h
Més informació sobre preus i entrades al web de Cultura Mataró