Àmbits
Quan?
Botó que permet agafar la meva ubicació per defecte
Segueix-nos a: Twitter Instagram

Agenda Cultural Virtual

Selecció d'activitats no presencials

Març a la Filmoteca de Catalunya

Cicles, projeccions i altres activitats cinematogràfiques

Inici: 01/03/2025
Fi: 31/03/2025
Filmoteca de Catalunya
Barcelona Detall
Descripció

Resum de la programació de març a la Filmoteca:

Isaki Lacuesta passa el relleu del programa Els passos dobles a una de les seves col·laboradores més estretes i fidels, la dissenyadora de so Amanda Villavieja. Rebrem la visita d’un cineasta clau del panorama independent i queer nord-americà, Ira Sachs, protagonista de la retrospectiva del festival Americana. Posarem el focus en el Cinema clàssic argentí, en un cicle comissariat per la crítica de cinema argentina Lucía Salas. Els dimarts a la Filmoteca obren les portes al cinema més transgressor i irreverent amb les propostes que portarà Marc Ferrer a Les golfes i continua el fil d’afinitats i complicitats al voltant d’Helena Lumbreras. Un minicicle de cinema palestí ens portarà l’obra d’un dels noms més destacats d’aquesta cinematografia, Michel Kheilifi. La mirada retrospectiva la portaran les jornades Projectem el passat i la pel·lícula del mes digitalitzada dins del projecte Visibilitzem el cinema català, Maria Rosa. I el cicle El gag infinit demostrarà que el cinema còmic del Hollywood dels orígens no era un terreny del tot vedat a les dones, recuperant els films de Mabel Normand.

 

 

CICLES I SESSIONS DESTACATS

 

Els passos dobles: Amanda Villavieja

Des que es va iniciar fa més de dues dècades amb En construcción de José Luis Guerin, Villavieja s’ha convertit en una de les professionals de referència del nostre cinema d’una especialitat sovint poc coneguda i valorada: el disseny de so. Ha col·laborat amb cineastes com Mercedes Álvarez, Oliver Laxe, Celia Rico, Pilar Palomero, Mar Coll, Neus Ballús, Ricardo Íscar, Jonás Trueba o Isaki Lacuesta. D’aquest darrer pren el relleu en el programa "Els passos dobles", i tria tres de les seves col·laboracions amb altres cineastes perquè dialoguin amb títols aliens de referència: Mimosas d’Oliver Laxe amb Professione: Reporter d’Antonioni; Mercado de futuros de Mercedes Álvarez amb Playtime de Jacques Tati i una darrera parella de ball ja a l’abril, Vendredi soir de Claire Denis i La virgen de agosto de Jonás Trueba. Un exercici estimulant en què Amanda Villavieja demostrarà el paper determinant del so com a element narratiu en el llenguatge cinematogràfic.

 

Cinema clàssic argentí i els seus marges

El focus argentí que el mes d’abril portarà una retrospectiva integral de l’artista Albertina Carri, bèstia negra del govern repressor de Milei, té una prèvia en aquest recorregut que va dels westerns de gautxos de l’etapa muda als melodrames i comèdies romàntiques dels anys 40 i 50. El cicle l’ha comissariat la crítica de cinema argentina Lucía Salas, que ha bastit un “retall eclèctic del cinema d’un país, els seus directors, els seus actors, els vincles directes amb el teatre, el tango, el futbol, el fang del barri, els llums del centre, la intimitat de les famílies, els corrents migratoris i els seus accents, els lladres de pa sucat amb oli, els jornalers, els gautxos i molt més”. Un altre convidat d’excepció que acompanya el cicle és l’arxiver, programador i investigador cinematogràfic argentí Fernando Martín Peña, molt crític amb les polítiques inexistents a l’Argentina de preservació i conservació del patrimoni fílmic.

 

Ira Sachs amb l’Americana Film Fest

Amb una mirada íntima i reflexiva i un estil que combina realisme i subtilesa narrativa, Ira Sachs captura amb precisió els detalls de la vida quotidiana. Les seves obres exploren les contradiccions emocionals que defineixen la condició humana i destaquen per la seva sensibilitat a l’hora de tractar temes LGBTIQ+. Una veu imprescindible del cinema independent nord-americà que serà protagonista de la retrospectiva de l’Americana a la Filmoteca. Sachs visitarà la Filmoteca per presentar la seva darrera pel·lícula Passages (2023) el dimecres 12 de març, i el film que li va valer el Gran Premi del Jurat del Festival de Sundance, Forty Shades of Blue (2005), el dijous 13.

 

Els dimarts a la Filmoteca

Continua el cicle "Dies curts", aquest mes amb Óscar Pérez, i les sessions d’Afins dedicades a Helena Lumbreras, amb la conferència “Cinema i contrainformació: El cuarto poder (1970)”, a càrrec de la investigadora i professora de la Universitat Complutense de Madrid Elena Blázquez. I estrenem el programa més gamberro: "Les golfes".

 

Les golfes

El cineasta Marc Ferrer, la productora del qual té l’explícit nom de Películas Inmundas, és el comissari de la primera edició d’aquest espai reservat a l’underground. Ferrer ha ideat el programa com un homenatge a les mítiques sessions golfes dels cinemes que oferien el més marginal del cinema comercial i el més comercial del cinema marginal. Pel·lícules amb violència, sexe i altres tabús, però també un sentit de l’humor que el cinema més conservador no tenia, i que van van ser fonamentals per a les trajectòries de cineastes com Pedro Almodóvar o John Waters. Precisament un dels films del director de Pink Flamingos inaugura la programació: Multiple Maniacs (1970), amb la imprescindible Divine.

 

Focus Palestina. Memòria fèrtil

Amb motiu de la projecció a l’Aula de cinema del considerat primer film palestí de la història, Memòria fèrtil, de Michel Kheilifi, recuperem alguns dels treballs més representatius d’aquest cineasta palestí exiliat a Bèlgica. Amb la seva mirada íntima i poètica, Kheilifi hibrida documental i ficció i basteix una de les filmografies més creatives a l’hora de mostrar la realitat del seu poble. Parlar de cinema palestí és indestriable de les vivències de guerres, expulsions, exilis i de les violacions constants del dret internacional humanitari per part dels colons i de l’exèrcit israelià. En aquest context el cinema de Kheleifi esdevé una veu essencial dins del cinema compromès i d’autor.

 

Centre de Conservació i Restauració

  • Visibilitzem el cinema català

El projecte de digitalització dels fons analògics del 2CR presenta aquest mes de març Maria Rosa (Armando Moreno, 1965), adaptació de l’obra teatral d’Àngel Guimerà protagonitzada per Núria Espert i el primer doblatge oficial en català fet durant el franquisme. Un gran film a reivindicar que també es presentarà al març al Festival de Málaga, juntament amb una altra de les digitalitzacions recents, El perquè de tot plegat (Ventura Pons, 1995).

  • Projectem el passat

Tercera edició d’aquestes jornades que reuneixen arxivers, historiadors, conservadors i amants del cinema per promoure la recerca mitjançant el visionat en pantalla gran, en aquest cas de cinema produït a Espanya els anys 1915 i 1916. Es projectaran 50 títols en deu sessions professionals amb espais per al debat i l’intercanvi entre els assistents. També hi haurà dues sessions obertes al públic: la que obrirà la trobada diumenge 23 a les 20 h a la Sala Laya, amb la projecció del programa "El cos malalt a les col·leccions del cinema dels orígens de Filmoteca de Catalunya i Filmoteca Española", en col·laboració amb aquest projecte de recerca, i la sessió de cloenda, dimarts 25 a les 20.30 h amb la projecció de Vida de Cristóbal Colón y su descubrimiento de América.

 

 

I TAMBÉ...

Darreres cites del cicle dedicat a la cineasta sueca Mai Zetterling. Mariah Larsson, professora de la Universitat de Linnaeus a Suècia i autora de la biografia A Cinema of Obsession: The Life and Work of Mai Zetterling presentarà el film Presó de dones (1983) i, com a activitat paral·lela, sessió de lectura d’un guió inèdit de la cineasta a càrrec de l’actriu Nausicaa Bonnín. Es tracta d’una adaptació de Lilith, un conte eròtic d’Anaïs Nin compilat en el seu llibre Delta de Venus. Serà dijous 13 a les 19 h a La saleta de la Biblioteca del Cinema.

 

Últimes propostes per a tota la família del cicle d’hivern de FilmoXica dedicat a l’stop-motion, que inclou entre d’altres Illa de gossos de Wes Anderson i un programa del director i actor del Hollywood mut Charley Bowers, que també va va ser un pioner a utilitzar aquesta tècnica en alguns fragments dels seus films.

 

El gag infinit presenta les pel·lícules d’una còmica que va triomfar en un món d’homes. Mabel Normand va mostrar una química irresistible amb dos dels grans còmics de l’època, Roscoe Fatty Arbuckle i Charles Chaplin. Junts van treballar per a la Keystone Studios, la mítica companyia creada per Mack Sennet, on Normand no només va ser l’actriu estrella, sinó que també va dirigir i escriure alguns dels seus primers films.

 

 

Podeu ampliar la informació seguint els enllaços següents:

 
 
 
Darrera actualització: 26/02/2025

També et pot interessar...

Aula de Cinema 2024-2025
Inici: 02/10/2024   Fi: 04/06/2025
Filmoteca de Catalunya (Sala Chomón)
Barcelona
Americana Film Fest
Inici: 11/03/2025   Fi: 16/03/2025
Cinemes Girona i altres espais
Barcelona
Per amor a les Arts 2024-2025
Inici: 01/10/2024   Fi: 17/06/2025
Filmoteca de Catalunya
Barcelona
Segueix-nos a: Twitter Instagram

Agenda Cultural Virtual

Selecció d'activitats no presencials